Rabu, 6 Mei 2009

KULIAH KEDUA

SUBJEK : KAJIAN TINDAKAN DALAM PENDIDIKAN
KOD : GGGB5023
PENSYARAH : DR. SITI FATIMAH MOHD YASSIN
TARIKH : 27 APRIL 2009 (KULIAH 2)

REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN



1. Rancang 2. Tindakan 3. Pemerhatian 4. Refleksi


1 & 2 3. Pengumpulan data 4. Analisis Data 5. Sumbangan kepada
Kajian Kepustakaan bidang pengetahuan.


Aktiviti 1

Selepas bina Bina Insan Guru 2, lakukan refleksi ke atas masalah dalam diri anda:

- Senaraikan penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri anda.
- Rancang pelan tindakan untuk membaiki matlamat dan senaraikan objektif.
- Nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil.
- Rancang bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan.
- Bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan.
- Bagaimana anda ingin menilai sama ada apa yang dirancang dan dilaksanakan mencapai matlamat dan objektif.

1. Kelemahan Pada Diri:

- Kelemahan dari segi pengurusan masa iaitu sukar mendisiplinkan diri mengikuti masa yang telah ditetapkan.
- Sebagai ketua kumpulan, saya tidak dapat mengawal ahli kumpulan dengan baik dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan.

2. Penambahbaikan Yang Perlu Dilakukan:

- Perlu mendisiplinkan diri dari segi pengurusan masa, perlu lebih menepati masa dalam setiap aktiviti yang dijalankan.
- Perlu memperbaiki skil dan kemahiran sebagai seorang ketua; pandai member arahan, bijak mengurus, member motivasi dan lain-lain.

3. Pelan Tindakan

a) Matlamat:

Mengenal pasti masalah dan kekurangan yang ada pada diri serta membentuk jatidiri seorang guru dalam diri.

b) Objektif:

- Memastikan diri berdisiplin sebagai seorang guru.
- Mengelakkan kelemahan daripada berulang lagi.
- Mengatasi kelemahan dan kekurangan diri.
- Memperbaiki jati diri.
- Membentuk sifat kepimpinan dalam diri.

4. Pelan Tindakan

a) Untuk mengumpulkan data, senaraikan kelemahan diri dan minta pandangan serta pendapat rakan-rakan tentang kelemahan yang ada pada diri saya.
b) Menyenaraikan kelemahan dan penambahbaikan yang perlu dilakukan.
c) Meminta rakan memantau diri supaya apa yang dirancang dilakukan.
d) Meminta bantuan pensyarah dan rakan-rakan memantau diri saya bagi memastikan apa yang dirancang dilaksanakan.


Aktiviti 2: Kumpulan Pendidikan Islam

1. Masalah : (umum)

- Masalah mengaplikasikan teori-teori yang dipelajari dalam proses pengajaran
- Kurang teknik pengurusan dan pengawalan bilik darjah.

2. Penambahbaikan:

- Menyusun strategi bagaimana mengaplikasikan teori-teori yang dipelajari selangkah demi selangkah.
- Mendedahkan kaedah/teknik terbaik untuk mengurus dan mengawal bilik darjah.

3. Matlamat:

- Menguasai kaedah yang terbaik dalam proses pengajaran dan pembelajaran demi kemaslahatan ummah

4. Objektif:

- Memahami teori-teori
- Menguasai teori-teori untuk pengajaran
- Mengaplikasi dan mendapat faedah bagi guru dan pelajar

5. Pelan Tindakan:

a) Contoh masalah: subjek bab sirah. Pelajar bosan dan kurang minat untuk belajar sejarah.
b) Bagi mengatasi masalah tersebut: pelbagaikan teknik pengajaran misalnya melalui tayangan video, lakonan, ubah suasana kelas dan kaedah-kaedah lain lagi.
c) Memastikan pemantauan dilakukan dari masa ke semasa
d) Melakukan pernilaian terhadap pelajar (melalui ujian) untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan teknik yang digunakan.
e) Merujuk kepada kajian terdahulu yang pernah dilakukan sebagai penambahbaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan